Mette Eike Neerlin

Mette Eike Neerlin

Mette Eike Neerlin (f. 1979) har gået på Forfatterskolen for Børnelitteratur 2004-06. Debuterede i 2011 med romanen I anden række.
I 2013 udkom billedbogen Historien om Ib Madsen med illustrationer af Rasmus Bregnhøi. Mette Eike Neerlin skriver typisk i en realistisk genre om alvorlige emner, men med en underliggende snert af humor. Et tema, som går igen i hendes bøger, er børn, som bliver overset af deres omgivelser – eller som på anden vis er uden for fællesskabet. Dette er også ét af temaerne i romanen Hest, hest, tiger, tiger, for hvilken hun modtog Skriverprisen samt Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomslitteratur 2015.

Forfatteren fortæller gerne om:
• Mette Eike Neerlin holder ikke egentlige foredrag, men deltager gerne i interviews og samtaler om temaerne i sine bøger eller skriveprocessen bag dem. Hun arrangerer også skriveworkshops – fx i samarbejde med forfatter Mette Vedsø. Eksempler på temaer, man kunne tale om, er: oversete børn, børn, som føler sig uden for fællesskabet, sensitive børn – eller hvordan humor kan være indpakning om alvorstunge emner som mobning, svigt mm. Samtalen kan fx tage udgangspunkt i romanen Hest, hest, tiger, tiger (til mellemtrin og udskoling) – en både socialrealistisk og humoristisk fortælling om handicap, død, en dysfunktionel familie mm.

• Mette taler også gerne om sine billedbøger (til indskolingen), hvor hun i sine historier er særligt optaget af forholdet mellem tekst og billede. At billederne ikke blot understøtter historien, men er en afgørende del af den, udvider eller decideret modsvarer teksten, hvilket kræver en særligt opmærksom læser. Det kunne – udover Tomat – være: Historien om Ib Madsen om drengen Ib, som overses af alt og alle, og hvordan han til sidst – via billederne – ygter fra sit liv og sniger sig ud af sin egen historie, uden at fortælleren opdager det. Eller Historien om Hardy om en dreng i en familie med vold og alkohol. Fortalt i ord gennem hans usynlige ven, som laver alskens s og ballade – mens billederne viser en mere alvorlig virkelighed. Bogens illustrationer er fyldt med symbolik, som man kan gå på opdagelse i. Også relevant i arbejde med billedanalyse.

Aktuel med: Tomat, udkom i januar 2018:
En billedbog til indskolingen om en pige, som ser og registrerer alt omkring sig og tænker og analyserer meget, men konstant føler sig forkert i forhold til omverdenens forventninger om, at man bør handle og tale mere. En dag sker der noget i klassen, og det viser sig, at hovedpersonens evne til at læse andre mennesker er ganske nyttig. I Tomat går billeder og ord går hånd i hånd, og læseren må være observant og sætte sig i fortællerens sted – se det, hun ser, for at få det fulde udbytte af historien.

bund.png